Monday 18 May 2009

Bangkitlah Masyarakat Melayu

Merdeka..merdeka...merdeka...
Masyarakat hari ini terutamanya golongan melayu(anak-anak muda)seolah-olah melupai sejarah kemerdekaan malaysia. Kenyataan saya ini dikuatkan lagi dengan wujudnya golongan-golongan tertentu yang kononnya kejayaan negara kita pada hari ini adalah hasil susah payah orang melayu sahaja. Ingin saya tekankan bahawasanya kemerdekaan dan kejayaan yang kita kecapi hari ini adalah hasil gabungan 3 bangsa iaitu Melayu, India dan cina. Banyak negara-negara di dunia yang telah mencapai kemerdekaan lebih awal dari malaysia berakhir dengan hura-hara dan kucar-kacir. Ini adalah tidak lain dan tidak bukan adalah disebabkan ketidak stabilan politik dan gagalnya pemerintah negara menguruskan perihal pengurusan negara dengan baik. Sebenarnya sebelum Tun M meletakkan jawatannya sebagai perdana menteri malaysia ke 4, beliau telah menyediakan prasarana di negara malaysia ini bertaraf dunia antaranya KLIA, PUTRAJAYA, KLCC, STAR LRT,PUTRA,KOMUTER, MENARA PETRONAS dan lain-lain lagi. Tetapi malangnya masyarakat kita, masih berada di minda kelas ketiga, sibuk salah-menyalah, menuding jari ke bangsa lain atas kejayaan sesuatu bangsa tersebut. Pada saya tidak salah untuk kita mengkritik tetapi usaha kearah pembaikan terhadap sesuatu kelemahan itu perlu ada. Suka saya memetik kata-kata cikgu saya semasa saya di bangku sekolah dahulu bahawa, Orang yang baik dia akan selalu menyalahkan dirinya sendiri tentang sesuatu perkara, sebaliknya orang yang kurang baik selalu menyalahkan orang lain. Adakah kita dilahirkan untuk tergolong dari kalangan orang kurang baik? Tepuk dada tanya iman?

1 comment:

  1. Malay Mind.jangan pegi situ gelap.haa ada apa tu....

    ReplyDelete