Sunday 24 October 2010

Politik Bukan Untuk Kaya

Rasuah atau politik wang telah diketahui umum sebagai isu yang amat kontroversi melanda UMNO hari ini. Ingatan demi ingatan telah diberikan oleh Presiden UMNO(Perdana Menteri) Timbalan Presiden(Timbalan Perdana Menteri) dan tidak ketinggalan bekas Presiden UMNO(Perdana Menteri), Tun Dr. Mahathir Mohamad. Pendek Kata, semua orang memperkatakan akan bahayanya rasuah, apatah lagi parti-parti politik pembangkang. Terbaharu, Rang undang-undang Seruhanjaya Pencegahan Rasuah(SPRM) telah dibentangkan oleh Perdana Menteri di parlimen untuk dibahaskan. Azam kepimpinan negara untuk membanteras rasuah hendaklah dipandang serius. Rasuah adalah isu bersama, tidak kira latar belakang politik.
Syed Hussein Al-Atas (1995)merujuk rasuah sebagai penyalahgunaan kepercayaan untuk kepentingan peribadi. Ciri-ciri rasuah digalurkan suatu pengkhianatan terhadap kepercayaan:
1. Penipuan terhadap badan pemerintahan, lembaga swasta atau masyarakat umumnya.
2. Dengan sengaja melalaikan kepentingan umum untuk kepentingan khusus.
3. Dilakukan dengan rahsia, kecuali dalam keadaan di mana orang yang berkuasa atau bawahan menganggapnya tidak perlu.
4. Melibatkan lebih dari satu orang atau pihak.
5. Adanya kewajipan dan keuntungan bersama, dalam bentuk wang atau yang lain.
6. Terpusatnya kegiatan (rasuah) pada mereka yang mengkehendaki keputusan yang pasti dan mereka yang dapat mempengaruhinya.
7. Adanya usaha untuk menutup perbuatan rasuah dalam bentuk-bentuk pengesahan hukum.
8. Menunjukkan fungsi ganda yang kontradiktif pada mereka yang melakukan rasuah.

Rasuah dikatakan bermula apabila parti politik dan pemimpin melibatkan diri dalam perniagaan. Kajian demi kajian dan penemuan telah banyak dilakukan mengenai punca-punca rasuah dan cara mengatasinya. Namun, ia agak sukar untuk dibanteras selagi mana parti-parti politik melibatkan diri dalam perniagaan. Jamaie Hamil(2004) membuat kajian menarik berkaitan penglibatan Umno secara aktif dalam perniagaan telah menyebabkan berlakunya rasuah. Pesan saya kepada kaum Pemuda kita(....),"Jangan masuk politik selagi belum terjamin kedudukan kewangan atau perkerjaan".

No comments:

Post a Comment